
ARCHITEKTURA
Porota

Jitka Ressová
porota / architektura
Je zakládající členkou architektonické kancelář ellement (2003), která působí ve Zlíně.
Zaměřují se na veřejný prostor, baťovské domky, popularizaci architektury, provozuje infopoint baťovského bydlení. K oceňovaným realizacím patří:
Revitalizace Gahurova prospektu ve Zlíně, realizace 2013 / nominace na ocenění Mies van der Rohe Award 2015, nominace na Českou cenu za architekturu 2016
Tržiště pod Kaštany realizované 2022, oceněné Grand Prix Obce Architektů v kategorii urbanismus za rok 2024. Byla editorkou ročenky Česká architektura 2014-2015.
Mám ráda práci, která mi dává smysl, když vidím, že je ku prospěchu. Těší mě proměňovat místa, dávat jim novou energii, rozkrývat souvislosti a vytvářet nové vazby. V každém projektu si hledat radost, prostor pro něco nového, atypického. Prioritou není jen krásná stavba ve skvělých proporcích, ale především to, aby se v ní lidé cítili skutečně dobře.
Mám ráda práci, která mi dává smysl, když vidím, že je ku prospěchu. Těší mě proměňovat místa, dávat jim novou energii, rozkrývat souvislosti a vytvářet nové vazby. V každém projektu si hledat radost, prostor pro něco nového, atypického. Prioritou není jen krásná stavba ve skvělých proporcích, ale především to, aby se v ní lidé cítili skutečně dobře.

Lenka Milerová
porota / architektura
Studium architektury prý zahájila trochu neambiciózně na fakultě stavební. Objevila ale, že je za tím něco víc. Bakaláře dokončila zde na FA. Jejímu tehdejšímu vedoucímu, Tomáši Novotnému, vděčí za otázku: „Lenko, ty se budeš hlásit na akádu?“ Ano, přihlásila se a v roce 2018 diplomovala na ŠA Emila Přikryla.
Od té doby vede vlastní praxi. Prozatím se věnuje drobnějším projektům, jež dokáže sama zvládnout. Zároveň jí byla nabídnuta role asistentky, nejprve u Ondřeje Císlera na FA, a poté na ŠA AVU, kde působí doposud.
1) Najít vlastní limity. Ty postupně překonávat, učit se z chyb.
2) Nesnažit se tlačit za každou cenu do role, o které si myslíme, že od nás společnost očekává. Architektura je nesmírně široký obor, jejíž znalost nás může posunout téměř kamkoliv.
3) Dlouhodobě se nepřepínat. Budeme na tomhle světě muset ještě nějakou chvíli vydržet.
1) Najít vlastní limity. Ty postupně překonávat, učit se z chyb.
2) Nesnažit se tlačit za každou cenu do role, o které si myslíme, že od nás společnost očekává. Architektura je nesmírně široký obor, jejíž znalost nás může posunout téměř kamkoliv.
3) Dlouhodobě se nepřepínat. Budeme na tomhle světě muset ještě nějakou chvíli vydržet.

Ján Antal
porota / architektura
Ján figuruje jako zakladatel arkhe a art director. Mezi jeho velké zájmy patří prohlubování přehledu o prostředí byznysu, inovací a technologií, které považuje za nezbytnou součást autorské spolupráce na projektech. Hledá proto nové formy, materiály či produkty a každý projekt je pro něj výzvou v posouvání tvůrčích hranic. V roce 2021 byl vybrán do prestižního žebříčku 30 pod 30 magazínu Forbes Slovensko.

Matěj Čunát
porota / architektura
Matěj vystudoval architekturu a urbanismus na Fakultě umění a architektury v Liberci. V rámci programu Erasmus+ studoval na Sint-Lucas v Gentu, absolvoval zahraniční pracovní stáže v urbanistickém ateliéru Maat-Ontwerpers v Gentu a v krajinářském studiu bauchplan v Mnichově. V Česku pracoval pro Pavel Hnilička Architects+Planners, v roce 2022 spoluzaložil studio Taktiky, které se věnuje urbanismu, veřejnému prostoru a krajinářské architektuře. Žije na Praze 7, kde je také zastupitelem městské části.
Nebát se dělat chyby. Vždycky hledat v architektuře a urbanismu témata, kde můžu přispět něčím ze sebe.
Nebát se dělat chyby. Vždycky hledat v architektuře a urbanismu témata, kde můžu přispět něčím ze sebe.

Petr Mičola
porota / architektura
2000 - 2016 architektonický ateliér Bonmot zaměřený na architekturu a urbanismus. 2017 po současnost ateliér krajinářské architektury GERTEN. Vedle klasické krajinářské architektury se v současnosti ateliér věnuje také technologiím zlepšujícím stanoviště stávajícím a navrhovaným stromům a problematice MZI. Důležitá je pro něj filozofie vývoje krajinářské architektury a její prolínání s ostatními obory. Krajinářská architektura je obor pracující se zdravým prostředím člověka. K tomu směřuje i jeho drobná činnost pedagogická a literární.
Člověk, i když si to nepřiznává, potřebuje kontakt s přírodním nebo přírodě blízkým prostředím a tam je tvorba zaměřena. Prorůstání vegetace městem (nejen park a ulice, ale také zelená infrastruktura, ekomimikry, MZI, technologie výsadeb) jako důležitý faktor plnohodnotného a zdravého městského prostředí. Umění je v tomto procesu obsaženo, jako přirozená součást lidského vidění světa. Ještě je jeden vyšší motiv pro tvorbu. Harmonické prostředí pro všechny živé organismy, nejen pro člověka. V tom je šance na přežití lidského druhu...
Člověk, i když si to nepřiznává, potřebuje kontakt s přírodním nebo přírodě blízkým prostředím a tam je tvorba zaměřena. Prorůstání vegetace městem (nejen park a ulice, ale také zelená infrastruktura, ekomimikry, MZI, technologie výsadeb) jako důležitý faktor plnohodnotného a zdravého městského prostředí. Umění je v tomto procesu obsaženo, jako přirozená součást lidského vidění světa. Ještě je jeden vyšší motiv pro tvorbu. Harmonické prostředí pro všechny živé organismy, nejen pro člověka. V tom je šance na přežití lidského druhu...
Nominace
Hodnocení ateliérů
KRAJINA
Porota

Eva Wagnerová
porota / krajina
Eva Wagnerová je krajinářská architektka s dlouholetou praxí. V letech 1973–1978 studovala na Zahradnické fakultě Vysoké školy zemědělské v Lednici na Moravě. Po studiích působila v Brnoprojektu v ateliérech dopravní a bytové výstavby. V letech 1986–1987 absolvovala postgraduální studium se specializací na krajinářství. Od roku 1990 vede vlastní projektovou kancelář.
Mezi její významné realizace patří revitalizace lomu Dálky, zahrada pana Trnky v Brně a původní podoba atria sídla ombudsmana v Brně.
Moto žádné nemám, ale motor snad jo :). Práce má smysl, když baví, může pak přijít aspoň občasná , krátká radost z výsledku a snad pocit, že můžu něco zkusit jinak, něčemu trošku pomoct. Vyplatilo se vždycky dívat se kolem sebe, hledat pořád nové informace, učit se z vlastních i cizích chyb, to je důležité.
Moto žádné nemám, ale motor snad jo :). Práce má smysl, když baví, může pak přijít aspoň občasná , krátká radost z výsledku a snad pocit, že můžu něco zkusit jinak, něčemu trošku pomoct. Vyplatilo se vždycky dívat se kolem sebe, hledat pořád nové informace, učit se z vlastních i cizích chyb, to je důležité.

Martina Bauerová
porota / krajina
Martina Bauerová působí na pražském Institutu plánování a rozvoje v Kanceláři veřejného prostoru. Vystudovala na Fakultě architektury a urbanismu v Liberci. V rámci studia absolvovala půlroční stáž na francouzské univerzitě v Lille v oboru architektura a krajina. Působila jako urbanistka v Kanadě, kde se podílela na plánování územních celků a regulaci zástavby v centru města. Aktuálně se věnuje území Rohanského ostrova, rozvoji řeky ve městě a dalším projektům městského veřejného prostoru.
Ptej se sám sebe, jestli žiješ a tvoříš podle vlastních hodnot, ne jestli máš odškrtnuté všechny kolonky.
Ptej se sám sebe, jestli žiješ a tvoříš podle vlastních hodnot, ne jestli máš odškrtnuté všechny kolonky.

Aleš Hnízdil
porota / krajina
Docent Aleš Hnízdil, sochař absolvent AVU Praha a semestrální stáže na GHK Hochschule fur bildende Kunst v Kasselu u prof.W. Kausche a J.Arnolda.
Vychází z myšlenky, že se energie neztrácí, ale transformuje v hmatatelné i duchovní rovině, a tak zde zůstáváme přítomni i po skončení svého života, jen v jiné podobě. Tyto procesy nemají začátek ani konec, jsou v podstatě procesuální kontinuitou. Realizace v Holandsku pro psychiatrické Centrum 45 v Oegstgestu a Nieuw Hoog-hulen u Groningen. Zastoupen ve sbírce holandské královny Beatrix, Muzea Bochum, Musea Kampa. Výstavy v Belvederu, DOX a GHMP v Trojském zámku. Katedra zahradní a krajinné tvorby ČZU v Praze, jako garant bakalářského oboru.
Tajemství umělecké tvorby je skryto ve způsobu myšlení a to je zcela jedinečné pro každého z nás, ať už tvoříme cokoli. V tom spočívá originálnost umělecké tvorby, tak jednoduché to je. Jen je nutné se toho držet a nepodléhat módním trendům nebo cizím myšlenkám.
Tajemství umělecké tvorby je skryto ve způsobu myšlení a to je zcela jedinečné pro každého z nás, ať už tvoříme cokoli. V tom spočívá originálnost umělecké tvorby, tak jednoduché to je. Jen je nutné se toho držet a nepodléhat módním trendům nebo cizím myšlenkám.
Nominace
Hodnocení ateliérů
DESIGN
Porota

Hana Hillerová
porota / design
Hana Hillerová je výtvarná umělkyně a designérka známá především v USA svými velkoformátovými sochami a instalacemi. Její tvorbu zastupuje Milánská galerie Rossana Orlandi.
Vystudovala Univerzitu Karlovu, poté University of Texas at Austin, kde vedla Creative Research Laboratory. Vystavuje v Evropě i USA, vytvořila například instalaci kovových sochy pro letiště v Houstonu. Po návratu do Prahy pracuje se sklem, tvoří svítidla, vázy, sochy a doplňky pro architekturu.
„Nejlepší umění rozděluje publikum.“ Rick Rubin Nejtvořivější projekty posouvají hranice. Nebojte se vytvářet odvážné a nekonvenční návrhy místo snahy zavděčit se všem.
„Nejlepší umění rozděluje publikum.“ Rick Rubin Nejtvořivější projekty posouvají hranice. Nebojte se vytvářet odvážné a nekonvenční návrhy místo snahy zavděčit se všem.

Václav Mlynář
porota / design
Václav je designér, kreativní ředitel a pedagog s mezinárodními zkušenostmi ze studia a práce v USA, Dánsku a Londýně. Absolvoval Royal College of Art v Londýně a UMPRUM v Praze. V letech 2011–2020 vedl oceňované studio deFORM, od roku 2020 se zaměřuje na vlastní kreativní studia VM a MONUMENT Office. Od roku 2017 je kreativním ředitelem značky Bomma a od roku 2019 vyučuje produktový design na NC State University v Praze.
Na mé práci mám nejraději, že každý projekt, na kterém pracuji, je jiný a vždy něčím nový. Člověk se tak neustále setkává se zajímavými lidmi a učí se nové věci. Práce designéra je neuvěřitelně různorodá a všestranná.
Na mé práci mám nejraději, že každý projekt, na kterém pracuji, je jiný a vždy něčím nový. Člověk se tak neustále setkává se zajímavými lidmi a učí se nové věci. Práce designéra je neuvěřitelně různorodá a všestranná.

Ondřej Tobola
porota / design
Ondřej Tobola je designér a pedagog. Vystudoval VŠUP v Praze (2000–2007) v ateliéru designu výrobků pod vedením Michala Froňka a Jana Němečka. V roce 2003 spoluzaložil studio hipposdesign s Radimem Babákem, kde se věnuje architektuře a designu se zaměřením na smysl, funkci a zapojení klienta do procesu. Působil jako odborný asistent na UMPRUM Praha (2011–2016) a od roku 2017 vede ateliér produktového designu na FaVU VUT Brno.